The 7 Wonders of the Modern World by the American Society of designated Civil Engineers

//The 7 Wonders of the Modern World by the American Society of designated Civil Engineers

Curiozitatea si tendinta de a cunoaste lumea inconjuratoare vine inca din Antichitate, cand elenii din Grecia Antica intocmeau ghiduri de calatorie pentru a face cunoscute destinatiile turistice din acea perioada. In anul 1997 Societatea Americana a Inginerilor Civili (ASCE) a stabilit o lista de sapte minuni ale lumii moderne, reprezentate de cele mai impresionante constructii civile ale secolului XX.

Cele Sapte Minuni ale lumii antice reprezinta in continuare o fascinatie pentru oameni, chiar daca o parte din acestea nu au supravietuit timpului, au fost la vremea construirii lor adevarate minuni ingineresti, greu de construit din multe puncte de vedere. Acestea sunt:

  • Piramidele din Gyseh
  • Gradinile suspendate din Babylon
  • Statuia lui Zeus din Olimp
  • Colosul din Rhodos
  • Templul lui Artemis din Ephesus
  • Mausoleul lui Helicarnassus
  • Farul din Alexandria

Pentru desemnarea celor Sapte Minuni ale Lumii Moderne, Societatea a primit nominalizari de la societati de constructii civile si de la experti de peste tot din lume. Astfel Societatea a ajuns la un consens privind aceste Sapte Minuni. Acestea au fost analizate pe baza unor factori precum pioneratul designului si a constructiei, contributia catre umanitate si provocarile cu care constructorii s-au confruntat. Aceasta lista cuprinde constructii care impresioneaza si evoca dorinta timpurie a omului de a sfida natura si ceea ce se credea a fi imposibil.

Pentru a fi eligibile, constructiile trebuie sa fie complet operationale. Pentru secolul XXI Asia conduce topul, cele mai multe constructii nominalizate aflandu-se deja pe teritoriul acestui continent. Astfel, peste 50 de ani este posibil ca minunile lumii moderne sa includa urmatoarele:

Podul Akashi-Kaikyo

Acesta leaga orasul Kobe de Insula Awaji din Golful Osaka si are o deschidere de aproape 2000 metri.

Aeroportul International Kansai

Aeroportul International Kansai

Acest aeroport japonez se afla pe o insula artificiala creata la o distanta de 3 mile de tarm.

 

Turnurile Gemene Petronas

Una dintre cele mai inalte cladiri din lume ce se afla in Kuala Lumpur, cu o inaltime de 452 metri.

Desemnate ca fiind Cele Sapte Minuni ale Lumii Moderne, ale secolului XX, sunt urmatoarele constructii:

Barajul Itaipu

Barajul Itaipu

Aflat pe fluviul Panama la granita dintre Brazilia si Paraguay, acest baraj lat de cinci mile a necesitat la fel de mult beton ca pentru construirea a cinci Baraje Hoover. Pentru a putea construi barajul a fost nevoie ca fluviul, al cincilea cel mai mare din lume, sa fie deviat de la cursul lui natural prin mutarea a 50 milioane de tone de pamant si piatra. S-a folosit suficient otel si fier pentru a construi 300 de turnuri Eiffel. De asemenea, impresionante sunt si generatoarele, acestea sunt 18 la numar si prin fiecare din acestea trec 160 de tone de apa pe secunda, generand 12,600 mega watti, suficient pentru a alimenta mai tot statul american California. In prezent, Itaipu aprovizioneaza 28% din necesarul de energie al sudului, sudestului si centru-vest al Braziliei si 72% din consumul total de energie al statului Paraguay.

Tunelul Canalului Manecii

Acest tunel lung de 31 de mile leaga Marea Britanie de Europa continentala si reprezinta o dorinta foarte veche de a crea o legatura terestra intre cele doua teritorii. Tunelul este compus din trei tuburi de beton cu o grosime de 1,5 metri si leaga Franta din localitatea Coquelles de Marea Britanie din localitatea Folkstone. Prin doua din cele trei tuburi trec trenuri, printre cele mai late construite vreodata; acestea au doua nivele sunt late de 4 metri si traverseaza tunelul cu o viteza de 160 km/h. Pasagerii se urca la bordul trenului in masinile personale ori in autobuze. Iar prin cel de-al treilea tub circula doar vehicule de urgente si de mentenanta. Acest tunel este o structura inteligenta intrucat exista pistoane de-a lungul acestuia ce dau drumul la presiunea acumulata datorita trenurilor ce circula cu viteze foarte mari. De asemenea, mai exista si o retea lunga tubulara de apa ce are rolul de a raci partile incinse de la frecare.

Turnul CN

Cea mai inalta structura nesustinuta din lume, Turnul CN se afla in Toronto si se ridica la o inaltime de 553,33 metri. De la terminarea sa in 1976 a fost cea mai inalta structura din lume timp de 34 de ani. S-a construit intr-un ritm foarte rapid de 5,4 metri pe zi. In timpul construirii turunului s-au folosit aparate optice speciale pentru a mentine pozitia sa verticala, si s-a reusit acest lucru, avand o eroare de doar 45 cm. Turnul a fost proiectat intr-un tunel de vant special si a fost construit pentru a rezista la rafale de pana la 420 km/h. Structura SkyPod de 7 etaje a fost construita in jurul bazei turnului ca o unitate intreaga si a fost urcata la inaltimea dorita ulterior. O pereche de contragreutati de 10 tone sunt atasate de catargul principal pentru a preveni balansarea exagerata. Un elicopter Sikorsky a atasat antena de deasupra la finalul lucrarilor. Semnale radio FM sunt transmise de la baza antenei iar semnale de televiziune sunt transmise de la varful acesteia. Desi Seattle Space Needle este mult mai cunoscut decat cest turn, varul acestuia canadian este de trei ori mai inalt.

Canalul Panama

Inca de la colonizarea Americilor de catre spanioli s-a dorit existenta unei rute comerciale pe calea apei mai scurta decat ocolirea intregului continent. Sub comanda colonelului George Washington Goethals apartinand SUA s-a excavat o cantitate enorma de pamant din Colon pana in Balboa, folosind 42000 de muncitori. Aceasta parte s-a realizat la timp si respectand bugetul, insa la finalizarea acestuia s-a pus problema inundatiilor ce in timpul sezonului ploios ridica nivelul Chagres cu peste 7 metri. Astfel s-a construit si un baraj ce la momentul respectiv forma cel mai mare lac artificial. Cu fiecare tranzit se pierd 197 milioane de litri de apa dulce, dar sunt recuperati rapid datorita ploilor masive din statul Panama.

Podul Golden Gate

Acest pod ramane cel mai inalt pod suspendat. Turnurile acestuia inalte de aproape 230 metri sustin cu ajutorul unor cabluri de metal, ce acestea la randul lor sunt groase de 1 metru, sunt cele mai mari turnuri de sustinere pentru un pod. De asemenea, cablurile folosite la Golden Gate ar putea sa inconjoare Pamantul de trei ori. Un alt element remarcabil pentru acest pod il reprezinta amplasarea unuia dintre pilonii de sustinere in ocean la 300 metri distanta de tarm pentru a ajuta la sustinerea podului. Acesta a fost terminat in patru ani, in conditii grele de frig, vanturi puternice cu rafale de peste 100 km/h si la inaltime mare. In ziua de azi Golden Gate ramane unul dintre cele mai apreciate si fotografiate poduri din lume.

Empire State Building

Este cel mai cunoscut zgarie nor din lume, si a fost timp de 40 de ani cea mai inalta cladire din lume. Cea mai importanta caracteristica a fost viteza cu care aceasta cladire a fost ridicata, mai exact intr-un an si 45 de zile. Muncitorii lucrau intr-un ritm alert, dupa fiecare etapa completata se trecea la urmatoarea, primii continuandu-si treaba avansand lucrarile in sus, astfel nederanjandu-se unii pe ceilalti, toate miscarile respectand un plan bine stabilit si coregrafiat anterior. Cladirea a fost atat de bine proiectata incat a rezistat unei coleziuni cu un bombardier in anul 1945 si a fost reparata fara probleme. Felul in care s-a realizat constructia a revolutionat industria de constructii si felul in care se faceau cladiri inalte si desi a fost depasita ca inaltime, timp de 65 de ani a constituit un etalon dupa care erau evaluati alti zgarie-nori.

North Sea Protection Works

Reprezinta un sistem foarte complex de baraje, ecluze, bariere si alte constructii ce permit Olandei sa existe. De secole acest popor a incercat sa impinga marea tot mai departe pentru a castiga pamant, insa aceasta revenind si inundandu-i la loc, in special in timpul furtunilor. Mai mult decat atat, masa lor de pamant se scufunda treptat sub nivelul marii. Proiectul North Sea Protection Works este compus din doua mari elemente: unul il reprezinta un baraj lung de peste 3 km si gros de 100 metri construit intre 1927 si 1932 ce inchide estuarul Zuiderzee; al doilea element il reprezinta Proiectul Delta prin care se controleaza gurile de revarsare ale fluviilor Rhin si Meuse sub forma de delta. Iar cel de-al treilea mare element il reprezinta Bariera Schelde. Aceasta din urma este lunga de peste 3,5 km si consta in doua porti ancorate de diguri de beton. Acestea se inchid doar in caz de furtuna pentru a proteja oamenii de apele periculoase.

sursa articol: http://www.ce.memphis.edu/1101/interesting_stuff/7wonders.html

surse poze: http://www.nssmc.com/en/product/use/case/bridge/images/akashi_ph01.jpg , http://secondglobe.com/wp-content/uploads/2013/11/World%E2%80%99s-Longest-Airport-Terminal-Kansai-International-Airport-Osaka-4.jpg , http://blog.123hotels.com/wp-content/uploads/2013/06/the-petronas-twin-towers-erupt_5075.jpg , http://tedytravel.com/wp-content/uploads/2014/08/The-Itaipu-Dam.jpg , http://www.atkinsglobal.com/~/media/Images/A/Atkins-Corporate/angles/article-content-images/schema-1-uk.jpg?la=en-GB , https://evolvetours.com/wp-content/uploads/2015/04/CN-Tower.jpg , http://i1.mirror.co.uk/incoming/article3843531.ece/ALTERNATES/s615/Panama-Canal.png , http://inthesetimes.com/images/made/images/working/8329108712_3ced18e2ba_b_850_567.jpg , http://www.history.com/s3static/video-thumbnails/AETN-History_VMS/21/202/tdih-may01-HD_still_624x352.jpg , http://www.private-guides.com/guide-in-netherlands/hans-noltes-2171/tour_amsterdam_14239.jpg

2017-01-21T12:59:25+00:00 Categories: Useful|Tags: , |