A great news. LAW 10/1995 on quality in constructions will be changed!

//A great news. LAW 10/1995 on quality in constructions will be changed!

Cu toate ca legea 10/1995 a fost de curand modificata prin legea 177/2015, se pare ca in sfarsit s-au produs mult asteptatele modificari calitative ale acesteia, mai precis aspectele ce tin cu adevarat de calitatea lucrarilor in constructii, calitate pe care piata a scandat-o vehement in ultimul timp, dar care a fost ignorata ca urmare a lacunelor aparute in formularea legii. Si, daca pana acum modificarile au vizat intarirea calitatii doar pe partea de proiectare si urmarire, acum noile precizari ale legii tintesc in aceeasi masura si beneficiarul si executantul, si ei fiind factori determinanti de care depinde buna calitate a unei lucrari. Deci, solutia propusa prin noile modificari priveste CERTIFICAREA – atat a firmelor de proiectare, dar si a celor de executie si montaj.

Analizand legislatia europeana, demersurile intreprinse in acest sens vin cu o intarziere de mai bine de 10 ani. Prin actul legislativ recent adoptat se urmareste certificarea si clasificarea operatorilor din sector in functie de capabilitatile tehnico-economice, instrument folosit cu succes in 14 tari europene. Noile modificari ale legii, adoptate in comun de cele doua Camere ale Parlamentului Romaniei, au fost intens dezbatute in cadrul Asociatiilor patronale si profesionale din domeniul constructiilor, a Coalitiei pentru Dezvoltare Durabila, astfel incat sa poata veni cu imbunatatiri sau corectii ce tin de experienta practica si de realitatile pietei, si au cerut Presedintelui Romaniei sa nu promulge Legea in forma adoptata, astfel incat aceasta sa poata fi adoptata intr-o forma care sa exprime cat mai bine scopul propus.

Dintre vocile care au sustinut cu tarie aceste imbunatatiri si si-au exprimat deschis pozitia, ei insisi fiind specialisti in domeniu, putem cita pe domnul Cezar Petre – Presedintele Colegiului Dirigintilor de Santier din Romania, domnul Tiberiu Andrioaiei – Secretarul General al Patronatului Societatilor de Constructii din Romania si, nu in ultimul rand, pe domnul Apostol Zefir – Expert verificator de proiecte.

Astfel, domnul Cezar Petre sustine faptul ca a obtinut ca si asociatie decizia de certificare a firmelor de executie si proiectare. ”Nu era admisibil ca fara personal calificat sa se poata executa constructii importante”, a afirmat el. “Beneficiarul este cel care impune un nivel de calitate prin pret, astfel incat se subfinanteaza partea de proiectare si control de calitate, dar mai ales partea de executie. Daca sanctiunile nu sunt aplicate in mod real si beneficiarilor, orice alt demers este pur formal” a tinut sa precizeze acesta.

De aceeasi parere este si domnul Tiberiu Andrioaiei. Pana in prezent lucrarile de achizitii publice, inclusiv cele de constructii, aveau la baza OG34/2006, si vizau pretul minim ofertat si acceptat. Avand in vedere toate neajunsurile, precum si slaba calitate a lucrarilor executate, prin noile modificari aduse ordonantei, respectiv un set de 4 Legi ( 98, 99, 100, 101/2016), pretul cel mai scazut nu va mai reprezenta criteriul de atribuire a unei lucrari, ci vor fi luate in calcul un set de criterii care definesc functionalitatea si eficienta unei investitii. “Pretul va reflecta standardul unui proiect, se va viza rezultatul unei investitii” a spus acesta.

Pana acum dirigintii de santier, proiectantii si reprezentantii beneficiarului (autoritatilor publice), nu aveau obligativitatea prin lege de a urmari permanent executia lucrarilor, ci doar in faze determinante, calitatea finala a lucrarii fiind declinata in acest sens. Prin certificare si acreditare (care vor putea fi pierdute in orice moment) se va incerca evitarea unor astfel de situatii. Certificarea firmelor nu va reprezenta un proces complex, sa pastrezi certificarea va reprezenta insa telul fiecarei firme ce activeaza in domeniul constructiilor. Prin obligativitatea certificarii, firmele de executie vor trebui sa dispuna de ingineri specialisti in constructii, de tehnicieni si maistri, astfel incat sa nu piarda certificarea. La problema ridicata de slaba pregatire profesionala a fortei de munca in constructii, atat domnul Cezar Petre, cat si domnul Tiberiu Andrioaiei au promis o implicare sustinuta in rezolvarea problemei, atat prin Colegiul Tehnic al Dirigintilor de Santier care se va implica in pregatirea profesionala a personalului mediu in vederea acreditarii si certificarii acestora, dar si prin Casa de Meserii a Constructorilor (C.M.C.)

Domnul Apostol Zefir a ridicat problema Legii 50/1991 care, prin continutul ei, a transformat proiectantul in diriginte de santier; mai mult, noile prevederi ale Legii 10 care implica responsabilitatea si prezenta proiectantului in faza de executie, pot duce, dupa parerea sa, la scaderea calitatii actului de proiectare, si prezenta pur formala a dirigintelui de santier. De asemenea, acesta a sustinut necesitatea asigurarii de malpraxis a tuturor proiectantilor.

Efectul certificarii firmelor nu va fi doar asupra calitatii executiei, fiind evident ca firmele vor fi nevoite sa respecte procedurile de calitate din moment ce li se poate retrage certificarea, ci si asupra investitiilor facute in afara legii si care concurau fara drept de apel pe cei care de la luna la luna nu mai faceau fata cu plata taxelor aferente.

Certificarea firmelor de constructii va albi sectorul constructiilor, deoarece se vor stabili audituri la perioade regulate de timp, iar daca se constata ca nu s-a respectat nivelul de calitate, se va suspenda sau chiar pierde dreptul de a mai executa alte constructii.

In final, putem afirma ca aceste demersuri legislative vor fi binevenite si vor contribui la insanatosirea acestui sector, firmele care pana in prezent au respectat legea cat si principiul lucrului bine facut nu vor avea probleme in ceea ce priveste acreditarea si pastrarea acesteia.

2017-01-21T12:08:39+00:00 Categories: Useful|Tags: , , |